Asacredeu's Blog

asa cred eu si spun ce cred

Hainele imparatului

with 7 comments


Am fost, acum o vreme, la o expoziție de pictură. Nu spun a cui, persoană importantă. Foarte importantă.
Adică am fost practic luată pe sus și dusă acolo, sub lozinca „așa ceva vezi doar o dată în viață!”.
Aglomerație ordonată, de oameni civilizați, dispuși să aștepte oricât pentru a avea acces la porția lor de cultură.
Pliantul imi recomanda traseul de urmat pentru a pastra cronologia fireasca a evenimentelor.
Ma supun si intru in prima sala, privesc si incerc sa inteleg. Iau exponatele la rand, constiincioasa, trec mai departe si ma intorc, poate totusi e un mesaj acolo si nu l-am prins eu la prima vedere.
Sala a doua. Reprezentari din ce in ce mai bizare, neuronul meu din ce in ce mai nedumerit. Nu reusesc sa stabilesc nici cea mai vaga relatie intre titlu si tablou. In jur, lume puhoi. Unii privesc fix, se indeparteaza pentru a se apropia din nou, altii stau pe unica bancuta din sală cu mâna la tâmplă într-o poziție tip gânditorul de Hamangia. Ma intreb daca ei inteleg ceva sau se prefac doar ca să nu pară fraieri? Sunt eu singura pe dinafara? Help!
Sala a treia, la fel. Patru, cinci, sase, sapte. Deja se ingroasa gluma, stilul devine mai succint, de fapt e un fel de linie, punct, punct, linie, cerc.
Sunt disperata. De ce n-or pune ghid la intrare? Un grup de alaturi discuta ceva. Ma dau mai aproape, poate prind vreo idee care sa ma conducă spre intelegerea artistului, dar aud numai comentarii de genul „Senzational! Desăvârșit! Observati metafora! câtă subtilitate!”. da, cu subtilitatea sunt de acord, dar voi pricepeti ceva? ii intreb in gand pe tovarasii de salon. Eu NU! sincer, eu nu pricep nimic! Nu vad nici un mesaj, nici un chip, nici un copac, nici un nor! Doar linii si puncte colorate, patratele si cerculete.
Imi trece pe la urechi vocea unui vizitator care pare ca a inteles ceva (sau se face?): Ce sugestiv e plasat acel punct! priviti!
Nu mai rezist. Ori am eu un handicap grav pe tema artei expuse aici, ori cei ce se tot minuneaza in jurul meu bat campii ca sa nu recunoasca sincer ca si ei au o dilema. Simt ca traiesc punerea in scena a povestii lui Hans Christian Andersen, „Hainele cele noi ale imparatului”. Toti lauda straiele regale, dar, fratilor, hei! nu vedeti că Măria Sa e gol pușcă???
Destul e destul. O sterg de acolo prin primul orificiu cu insemnul luminos „Exit”. Sunt in strada, respir, vad oameni adevarati cu doua maini, doua picioare si un singur cap, nori albi pe cer albastru, pasari cu aripi. Toate astea au ramas normale, cum le stiam eu inainte sa intru la muzeu. Ce bine! Imi trecuse acolo, inauntru, un gand sinistru prin cap ca lumea s-ar fi putut transforma in linie, punct, linie, linie, punct. Dar nu, e asa cum o stiu. De bucurie ma duc sa fotografiez niste copaci si niste vrăbii, ca dovada ca totul e inca ok!
http://andilandi.ro/amintiri-dintr-o-altfel-de-copilarie/hainele-cele-noi-ale-imparatului/

Written by asacredeu

mai 7, 2010 la 7:41 am

Publicat în Uncategorized

Tagged with

7 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. nu ne mai fierbe, spune-ne care pictor, care expozitie

    tristeteapamantului

    mai 10, 2010 at 1:10 am

    • Nu pot, n-auzi? Persoana importanta si decedata, deci despre morti, numai de bine! Pana la urma, poate ca nu am eu capacitatea de penetra subtilitatile artei moderne….. Totusi, raman la parerea mea: imparatul era gol si supusii se faceau ca vad caftane!

      asacredeu

      mai 10, 2010 at 7:16 am

  2. Ha!HA! Ce mi-a placut! Ma duc si eu sa citesc o poveste de-a lui Andersen! Dar inainte de asta te sun sa-ti aud glasciorul.

    Lia

    mai 10, 2010 at 1:46 pm

  3. Ce analogie … nu m-as fi gandit la asa ceva, este exacta , dar si foarte elastica.
    Se poate extrapola la orice acum: curente de gandire ” must be ” , lideri de opinie, literatura, muzica,sex, outfit-uri si toata pleiada de ” must have” … inclusiv un blog.
    De multe ori am avut senzatia ca sunt pe dinafara, dar senzorii bunului simt si-au facut datoria si au reusit sa ma pastreze in limite normale, cel putin
    ” asa cred eu ”
    Mai arunc o privire la ” Fondul plastic”,dar tot Prado si Louvre raman in mintea si inima mea, parca au fost ieri, ochii si mintea nu dau reject la asa ceva, ar fi contra naturii.
    De ce sa admiri unu,doua puncte, sase+sase linii = poarta in casa ? Am vazut Picasso, Dali si Gaudi, este cu totul altceva … este arta, oricat de necunoscator esti , tot nu mai ai respiratie cateva secunde si te simti mic rau fata de EI, dar, in acelasi timp, ai parte de o secunda de fericire ca ai reusit sa vezi asa ceva !
    Ce bine ar fi daca toti am trai in limita bunului simt ! Ar fi, oare, plictisitor ?
    Cred ca da, ar fi o monotonie cenusie si nu am mai avea controverse de nici un fel .
    Dar nici nu mai suport fake-urile, de orice natura ar fi ele .

    1001vorbe

    mai 11, 2010 at 12:28 am

    • Nici eu nu suport fake-ul, iar despre arta, nu am pregatirea care sa-mi dea dreptul de a critica, eu spun doar ce simt eu in fata unei exprimari stenografice (in culori, ce-i drept!) si ma exaspereaza aceia care se fac a intelege doar de dragul de a nu parea mai fraieri, ca se vede pe figura lor semnul de intrebare. Eu cred ca trebuie sa avem curaj sa spunem lucrurilor pe nume si sa recunoastem ce stim si ce nu, nu-i asa? Adica daca se serveste usturoi cu frisca pentru ca e trendy, nu trebuie sa inghit daca nu-mi place. Asa cred eu….

      asacredeu

      mai 11, 2010 at 7:13 am

  4. Doamne, ce bine ma simt cand si altii procedeaza asisderea!

    Mali

    mai 11, 2010 at 1:00 pm


Lasă un comentariu